Snokkers: Vince, Johnny, Alex
Geplande route: Leusden – Kiel (DE) – Oslo (NO) – Kristiansand (NO) – Rysstad (NO) – Stavanger (NO) – Bergen (NO) – Trondheim (NO) – Sundsvall (SE) – Stockholm (SE) – Jösköping (SE) – Odense (DK) – Hamburg (DE) – Leusden
Afgelegd: +/- 2185km
Na het grote succes van de Oostenrijk Tour 2008 van Vince en Alex werd besloten om deze keer eens het verre noorden op te zoeken. Johnny had er ook wel zin in dus die was er ook bij. Online kun je veel verhalen lezen over de prachtige wegen van Noorwegen en de gastvrijheid van Zweden, de rust en de natuur die je bij ons door de overbevolking nauwelijks zal vinden. Na kort beraad werd de Garmin weer tevoorschijn getoverd en een route uitgestippeld.
Aan het begin was alles nog helemaal in orde. In de ochtend enorm vroeg weg thuis want we moesten de veerboot vanuit Kiel naar Oslo hebben. Die ging om 10 uur vanuit Kiel weg dus we moesten doorrijden. Uiteindelijk hadden we het makkelijk gehaald dus de motoren gingen op de verschrikkelijk enorme boot en wij gaven onze benen wat rust en onze buiken wat bier en voer. De tocht naar Oslo duurde een hele dag dus dat was wel even lekker ontspannen.
Eenmaal in Oslo aangekomen rolden we van de boot af en zie daar, de eerste problemen met de motor. De Fireblade gaf de geest, ging gewoon uit en startte niet meer omdat er geen stroom meer was. Batterij? Spanningsregelaar? Na wat zoekwerk was er een lokale motorzaak zo goed om er even naar te kijken. Diagnose, batterij kapot dus wat geld er tegenaan gesmeten en een nieuwe erin (€120).
Vanuit Oslo ging de rit ging verder via Kristiansand en dan naar het noorden, richting de fjorden. Maar zie daar, de volgende dag gaf de Fireblade alweer de geest. Kenmerkend voor het elektrisch probleem waren de onregelmatig knipperende achterlichten, het digitale dashboard en de kilometer teller die uit vielen. Precies hetzelfde wat er in Oslo ook gebeurt is. De motor deed het nu nog wel dus koplampen uit en hopen dat we het volgende dorp halen. Dat lukte en de eigenaar van de ‘Hüttn’ was zo aardig om ons een acculader te geven zodat de accu bomvol was de volgende dag. De enige erkende Honda dealer was in Kristiansand dus moesten we zonder dynamo terug rijden. Eenmaal bij de dealer aangekomen bleek de monteur een Hollander te zijn dus dat was makkelijk praten. Het nieuws was slecht, kapotte dynamo. Het goede nieuws was dat het mogelijk was binnen 2 dagen een dynamo in huis te hebben maar het was niet goedkoop (€500+ inclusief montage). Zat niks anders op dus verbrachten wij 2 dagen in Kristiansand op de camping.
De motor was klaar, dynamo liep als een trein dus waren we eindelijk zover om echt richting noorden te gaan. Er was alleen een nieuw probleem, het weer was echt slecht geworden. Gelukkig ging motor technisch verder nu alles prima en we kwamen tot aan het Lysebotn fjord. Prachtige natuur, super mooie wegen alom, echt een motor paradijs. Na een overnachting aan het fjord ging het de volgende dag weer op de motoren het wilde Noorwegen in.
Helaas, uiteindelijk zijn we niet veel verder gekomen dan het Lysebotn. Koud en doorweekt van wind en regen werd besloten om rechtsomkeert te maken. We hadden het helemaal gehad met het weer en omdat er zoveel gedoe was geweest met de motor hadden we gewoon totaal geen zin meer. De speed ferry vanuit Kristiansand naar Denemarken ging dezelfde dag nog, die hebben we nog gehaald en eenmaal in Denemarken kwam het zonnetje tevoorschijn en ging het gas er behoorlijk op. Onderweg een hotel ergens genomen en de volgende dag weer maximaal naar huis.
Ondanks dat we van de geplande 4345km maar de helft gehaald hebben en we terug via een andere weg zijn gereden zijn er toch aardig wat impressies overgebleven en deze foto’s kun je hier vinden. Deze doen we zeker nog een keer over!